Discover you question from underneath or present your inquiry from the submit box.
FMOS members are financial service providers and capital market intermediaries who are licensed, registered or approved by Bank Negara Malaysia or Securities Commissions Malaysia.
Our members include commercial banks/Islamic banks, digital banks, insurers/takaful operators, development financial institutions, financial advisers/Islamic financial advisers, insurance brokers/takaful brokers, designated payment/Islamic payment instrument issuers, stockbrokers, unit trust management companies, fund managers, private retirement scheme providers, and distributors.
FMOS aims to resolve your disputes within 3 to 6 months of receiving complete documentation from you and the member concerned.
This time frame may be extended depending on the complexity of the disputes, the level of cooperation extended by the parties, or logistical impediments involving any parties.
You must submit the duly completed dispute form and documents related to your dispute, such as the Member's final decision or your first written complaint to the Member, Permitted Disclosure form (banking dispute), insurance policy/takaful certificate/cover note (insurance/takaful dispute), transaction statement/receipt/confirmation of investment (capital markets dispute), and other relevant documents.
FMOS menawarkan perkhidmatan penyelesaian pertikaian secara bebas, adil dan saksama, serta percuma bagi pengguna dan pelabur yang tidak dapat menyelesaikan aduan mereka dengan penyedia perkhidmatan kewangan atau perantara pasaran modal.
Pengguna kewangan yang menggunakan atau telah menggunakan perkhidmatan atau produk kewangan yang disediakan oleh oleh Penyedia Perkhidmatan Kewangan atau Perantara Pasaran Modal:
Pelabur individu atau pemilik tunggal yang mempunyai urusan atau transaksi berkaitan perkhidmatan atau produk pasaran modal yang melibatkan Ahli FMOS.
Anda boleh mengemukakan pertikaian terhadap Ahli-Ahli berikut:
Tidak. Perkhidmatan kami disediakan secara percuma kepada pengguna kewangan dan para pelabur.
Anda perlu membuat aduan formal terhadap Ahli FMOS terlebih dahulu.
Jika anda tidak berpuas hati dengan keputusan aduan tersebut, anda boleh merujuk pertikaian anda kepada FMOS:
Tiada had minimum. FMOS menerima pertikaian dengan jumlah tuntutan yang tidak melebihi RM250,000.
FMOS menerima pertikaian yang melibatkan kerugian kewangan langsung berkaitan dengan:
Antara aduan yang tidak boleh dikendalikan oleh FMOS:
Anda tidak perlu melantik peguam atau firma guaman sepanjang proses penyelesaian pertikaian.
FMOS bertekad menyelesaikan pertikaian anda dalam tempoh 3 ke 6 bulan dari tarikh penerimaan dokumen lengkap daripada semua pihak terbabit. Tempoh ini boleh dilanjutkan bergantung kepada kerumitan pertikaian tersebut.
Anda perlu mengemukakan borang pertikaian yang diisi lengkap, serta dokumen-dokumen yang berkaitan seperti keputusan muktamad Ahli atau surat aduan pertama anda kepada Ahli, borang Pendedahan yang Dibenarkan (pertikaian perbankan), polisi insurans/sijil takaful/ nota perlindungan (pertikaian insurans/takaful) dan penyata transaksi/resit/pengesahan pelaburan (pertikaian pasaran modal), dan dokumen lain yang berkaitan.