Proses Penyelesaian Pertikaian

FMOS menggunakan proses penyelesaian pertikaian dua peringkat yang merangkumi peringkat Pengurusan Kes dan Adjudikasi stages.

Peringkat penyaringan awal

Pada peringkat penyaringan awal, kami akan menilai sama ada pertikaian yang dikemukakan berada dalam bidang kuasa FMOS. Jika layak, kes tersebut akan didaftarkan dalam tempoh 14 hari selepas menerima dokumen lengkap daripada kedua-dua pihak.
Peringkat 1: Pengurusan Kes
  1. Pengurus Kes berusaha untuk mencapai penyelesaian bersama antara pihak yang terlibat melalui mediasi, rundingan atau perdamaian dalam tempoh 3 bulan selepas menerima dokumen lengkap.
  2. Jika penyelesaian tidak dicapai, Pengurus Kes akan mengeluarkan bertulis Syor dalam tempoh 30 hari.
  3. Jika kedua-dua pihak menerima Syor Pengurus Kes, pertikaian dianggap diselesaikan selesai.
  4. Sekiranya mana-mana pihak menolak Syor tersebut, mereka boleh merujuk perkara ini kepada Ombudsman untuk Adjudikasi dalam tempoh 30 hari.
Peringkat 2: Pengadilan
  1. Ombudsman akan menilai semula pertikaian tersebut bebas daripada penemuan Pengurus Kes dan mengeluarkan Keputusan muktamad dalam tempoh 14 hari setelah menerima dokumen lengkap daripada kedua-dua pihak.
  2. Jika pengadu menerima Keputusan akhir tersebut, Keputusan itu terikat ke atas Pengadu dan Ahli.
  3. Jika Pengadu menolak Keputusan tersebut, tiada rayuan dibenarkan. Proses Penyelesaian Pertikaian FMOS tamat di sini, dan Pengadu boleh meneruskan hak mereka melalui saluran lain seperti mahkamah atau timbang tara.

Tempoh Penyelesaian Aduan

FMOS berhasrat untuk menyelesaikan pertikaian anda dalam tempoh 3 hingga 6 bulan selepas menerima dokumen lengkap daripada semua pihak. Tempoh ini mungkin dilanjutkan bergantung kepada tahap kompleksiti pertikaian.

Aliran Proses Penyelesaian Pertikaian