Cara Memfailkan Pertikaian

Bilakah Pertikaian Boleh Dikemukakan

Sebelum mengemukakan pertikaian kepada FMOS, pengadu perlu membuat aduan formal terhadap Ahli kami terlebih dahulu.

Jika anda tidak berpuas hati dengan keputusan akhir Ahli berkenaan terhadap aduan tersebut, anda boleh mengemukakan pertikaian anda kepada FMOS:

  • dalam tempoh 6 bulan dari tarikh anda menerima keputusan akhir daripada Ahli berkenaan; atau
  • sekiranya Ahli gagal untuk memberi maklumbalas mereka dalam tempoh 60 hari dari tarikh aduan pertama dikemukakan kepada Ahli

Senarai Semak Dokumen

Anda perlu mengemukakan borang aduan yang telah lengkap diisi berserta semua dokumen berkaitan dengan pertikaian anda, seperti keputusan akhir daripada Ahli atau salinan aduan bertulis pertama anda kepada Ahli.

  • Semasa memfailkan pertikaian, sila berikan maklumat yang berkaitan sebanyak mungkin.
  • Anda mesti menyediakan dokumen sokongan yang berkaitan supaya kami dapat memulakan proses siasatan/mediasi dengan berkesan.
  • Dokumen sokongan yang tidak mencukupi boleh menyebabkan kelewatan dalam memproses pertikaian anda.
  • Dokumen-dokumen berikut perlu diserahkan kepada kami untuk pertimbangan (mana yang berkenaan):

 

Perbankan termasuk
Perbankan Islam dan
Sistem Pembayaran
  1. Keputusan akhir Ahli (surat/e-mel) atau salinan aduan pertama anda kepada Ahli
  2. Borang Pertikaian FMOS yang telah lengkap diisi (rujuk pautan)
  3. Salinan asal Borang Pendedahan Dibenarkan yang telah ditandatangani oleh pemegang akaun di bawah :-
    1. Subseksyen 134 (1) Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 – untuk pertikaian terhadap bank berlesen dan penerbit yang diluluskan bagi instrumen pembayaran yang ditetapkan (rujuk pautan)
    2. Subseksyen 146 (1) Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 – untuk pertikaian terhadap bank Islam berlesen dan penerbit yang diluluskan bagi instrumen pembayaran Islam yang ditetapkan (rujuk pautan)
    3. Subseksyen 120 (c) Akta Institusi Kewangan Pembangunan 2002 – untuk pertikaian terhadap institusi kewangan pembangunan yang ditetapkan (rujuk pautan)
  4. Salinan dokumen pengenalan pemegang akaun (MyKad/Pasport/SSM)
  5. Salinan dokumen pengenalan pengadu (MyKad/Pasport), jika anda hadir bagi pihak pemegang akaun
  6. Jika anda mewakili pemegang akaun (waris terdekat/benefisiari), surat kebenaran daripada pemegang akaun (rujuk pautandan dokumen pengenalan diri anda (MyKad/Pasport) adalah wajib.
  7. Surat Pengesahan Status Perniagaan Mikro/Kecil pemegang akaun oleh Setiausaha Syarikat, jika perniagaan tidak berdaftar dengan SME Corporation Malaysia (rujuk pautan)
Dokumen-dokumen lain yang berkaitan bergantung kepada jenis pertikaian (jika berkenaan):
  1. Ringkasan pertikaian mengikut urutan kronologi, sekiranya tidak dinyatakan dalam Borang Pertikaian FMOS
  2. Surat-menyurat (surat atau e-mel) antara anda dan Ahli
  3. Laporan polis
  4. Penyata bank
  5. Draf jualan/slip transaksi kad kredit
  6. Buku simpanan atau penyata akaun yang menunjukkan transaksi yang dipertikaikan
  7. Resit transaksi Mesin Teler Automatik (ATM)/ Mesin Deposit Tunai (CDM) yang dipertikaikan
  8. Penyata Pinjaman
  9. Polisi bankasurans atau sijil banktakaful (jika ada)
Insurans/Takaful
  1. Keputusan akhir Ahli (surat/e-mel) atau salinan aduan pertama anda kepada Ahli
  2. Borang Pertikaian FMOS yang telah lengkap diisi (rujuk pautan)
  3. Salinan dokumen pengenalan pemegang polisi atau sijil (MyKad/Pasport/SSM)
  4. Jika anda mewakili pemegang akaun (waris terdekat/benefisiari), surat kebenaran daripada pemegang akaun (rujuk pautandan dokumen pengenalan diri anda (MyKad/Pasport) adalah wajib.
  5. Surat Pengesahan Status Perniagaan Mikro/Kecil pemegang polisi atau sijil oleh Setiausaha Syarikat, jika perniagaan tidak berdaftar dengan SME Corporation Malaysia (rujuk pautan)
  6. Salinan jadual dan kontrak polisi/sijil
Dokumen-dokumen lain yang berkaitan bergantung kepada jenis pertikaian (jika berkenaan):
  1. Surat-menyurat (surat atau e-mel) antara anda dan Ahli
  2. Ringkasan pertikaian mengikut urutan kronologi
  3. Salinan laporan perubatan
  4. Salinan laporan polis
  5. Salinan laporan pelaras kerugian
  6. Salinan lesen memandu
  7. Salinan kad pendaftaran kenderaan
  8. Salinan caj/bil hospital
Pasaran Modal
  1. Keputusan akhir Ahli (surat/e-mel) atau salinan aduan pertama anda kepada Ahli
  2. Borang Pertikaian FMOS yang telah lengkap diisi (rujuk pautan)
  3. Salinan dokumen pengenalan pengadu (MyKad/Pasport/SSM)
Dokumen-dokumen lain yang berkaitan bergantung kepada jenis pertikaian (jika berkenaan):
  1. Ringkasan pertikaian/aduan mengikut urutan kronologi, sekiranya tidak dinyatakan dalam Borang Pertikaian
  2. Surat-menyurat (surat atau e-mel) antara anda dan Ahli termasuk WhatsApp atau pesanan ringkas
  3. Laporan polis (jika ada)
  4. Penyata Bank/Penyata Dagangan/Nota Kontrak/Notis Transaksi yang berkaitan
  5. Dokumen yang diberikan oleh Ahli kepada anda semasa proses penjualan
  6. Sebarang maklumat dan dokumen lain yang berkaitan untuk menyokong tuntutan anda

Anda boleh mengemukakan aduan anda di sini: Failkan Aduan

Sebagai alternatif, anda boleh menghubungi kami atau mengemukakan pertikaian anda secara terus di:

Alamat:

Level 14 Main Block,
Menara Takaful Malaysia
No. 4 Jalan Sultan Sulaiman,
50000 Kuala Lumpur

Talian Umum: +603 2272 2811

Waktu Operasi:
8.30 pagi – 5.30 petang
Isnin – Jumaat
(tidak termasuk cuti umum)